fredag den 19. april 2013

Hakning.

Eller historien om de bolsjestribede håndledsvarmere.
jeg ved godt at vi ikke er startet på denne perioder, men jeg laver overspringshandlinger mht til dukken

nå men jeg bestuttede mig for at lærer at hakke(tunesisk hækling) og fandt vejledning i en af mine utallige håndarbejdsbøger.. titlen er nok nærmest ligegyldig da det er en sag fra 1947.. eller der omkring..

jeg bestilte også en bog på bibloteket.. for en sikkerheds skyld( den er stadig ikke kommet)
nå men jeg startede blidt ud..

slog op og prøvede 2 forskellige typer masker, og med farveskift på tilbage pinden.

2 farvat med den masketype jag beluttede mig for at bruge.

vende rækker.. i mangel af at havde knækket kode til udtagning.
ok her til gik det jo meget godt jeg blev mægtig kæk og regnede og tegnede lidt og vupti frem kom en pulsvarmere

hjerterne var fine nok.. resten knapt så godt.. syntes det er svært at sy pænt i og kanterne blev slet ikke lige, da jeg havde problemer med at holde det rigtige maskeantal.. så den blev kylet hen i hjørnet.. dog forælskede min datter sig i den og bestilte nogle røde med hjerter på.. jeg overvejede kort at droppe det der hakning.. også bare strikke nogle... for jeg var faktisk lidt irriteret.. men øvelse gør jo mester og jeg kunne jo se at det varierende maske antal jo nok skyldtes begynder vanskeligheder og problemet mindede og det jeg havde med de hæklede grydelapper tilbage i 1987 eller noget.. såååå igang igen..

lige op og ned og med indtagninger for oven.. og det gik denne gang lukkedes det ikke at tage ud og ind utilsigtet..
så jeg gik igen i gang med at tegne og regne.. og det lykkeds. og datteren er tilfreds..




nå tror det var meget sundt for mig at blive sat i den sitiotion at skulle lære nyt. for at kunne side mig i andres sted. hvis jeg engang skulle lære noget håndarbejde fra mig.. jeg havde glemt hvor fustrende det er ikke at kunne og at det ikke bliver ordenligt.. og glæden når det så endelig lykkes :)
overordnet syntes jeg hakning er forholdsvis let at gå til.. dette skyldes måske at jeg både har noget strining og hækling at trække på.. men det er ihverfald ikke sværer.
det færdige arbejde bliver fastre end strik. og tykkere/kraftigere end hæklet. så alt i alt et forholdsvist fast, uelastisk og kraftigt arbejde får man ud af det.  jeg tænker at når man laver ting med brugere med begrænset toldmodighed skal man nok være opmærksom på at det man laver skal kunne laves i 1-2 stykker der evt skal sys sammen. der er Imo intet så dræbende som at skulle i gang med nr 2(sok, ærme, hanske, grydelap,)
ideer til aktiviter kunne være mobiltasker, eller bordskånere, eller forsiden af en punde. find selv på flere ting :)
 fordele ved hakning er at det mønsterdelen er forholdsvis nem at havde med at gøre, dels foregår alt arbejde fra retsiden. dvs man vender på intet tidspunkt arbejde. og dels er maskerne næsten 4kantet så hvis man kender antallet af masker man ca vil bruge i højden og bredden  er det ret let selv at tegne det motiv man ønsker på ens ting.
men man kan ret let variere udtrykket, alt efter om man laver det ensfarvet og brodere på det med korsting
hvor man vælger at skifte farve om det er på de lige pinde eller ulige pinde nr.  hvis man hakker pind 1og2  i farve A og pind 3 og 4 i farve b opstår den stribede effekt der er på hanskerne..
hvis man istedet hakker
pind 1 i fave A pind 2og3 i farve B og pind 4 i farve A (dette kan forøvrigt være en fordel at gøre i begyndelsen når man skal lære det da det det gør det lettere at se lænkerne der skal samles op) dette er forøvrig også det der ses på det øvester billede hvis man kikker godt på de 2 første pinde af arbejdet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar